Naša ustanova od septembra 2020. godine primenjuje u radu nove Osnove programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja.
Osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja, simbolično nazvanim „Godine uzleta“ definiše se koncepcija vaspitanja i obrazovanja predškolske dece.
Nova programska koncepcija usmerena je na celovit razvoj deteta i podršku dobrobiti deteta kroz smislene odnose koje gradi sa vršnjacima, odraslima i fizičkim okruženjem i osnaživanjem aktivnog učešća deteta u zajednici vršnjaka i odraslih.
Detinjstvo je jedinstven period, neponovljiv i sam po sebi vredan. Dete na ranom uzrastu poseduje bogate potencijale za učenje, aktivno je, radoznalo, istrajno, otvoreno i sposobno da komunicira, uspostavlja odnose i razume okruženje u kojem se nalazi.
Nove Osnove programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja prepoznaju značaj predškolskog doba u razvijanju sposobnosti za celo-životno učenje, kao što su samopouzdanje, otvorenost, radoznalost, istrajnost, otpornost i kreativnost. „Godine uzleta“ promovišu programe koji nastaju kroz zajedničko učešće, u prostoru koji je inspirativan i provokativan za dete i gde ono može slobodno da istražuje, da se igra, da promišlja, da sarađuje sa drugima, isprobava i upoznaje svet oko sebe.
U novom programu deca uče da budu samostalna, da se snalaze u različitim situacijama, da preuzimaju odgovornost, uče da na siguran način istražuju svoje okruženje, da prihvataju druge i budu prihvaćena.
Deca se podstiču da primećuju svet oko sebe, da uočavaju detalje, da postavljaju pitanja i da budu kreativna.
Deca učešćem u zajednici vršnjaka, vrtića i lokalnoj zajednici uče da budu odgovorna prema sebi, drugima i okruženju i da doprinose zajednicama u
koje su uključena.
Deca upoznaju različite kulture i stiču znanja iz različitih oblasti, razvijaju različite vrste početne pismenosti i kreativne načine na koje prerađuju svoje doživljaje, mišljenje, ideje i saznanja.
Novi program stimuliše građenje kvalitetnih odnosa sa odraslima i vršnjacima kroz igru, istraživanje i saradnju u različitim aktivnostima i angažovanjem svih čula i celim telom.
Prostor u vrtiću postaje inspirativno i podsticajno okruženje za učenje deteta i prerasta u zajednički prostor kao mesto za druženje, igru i istraživanje. Podstiče se učenje kroz zajedničko učešće sa vršnjacima i odraslima, kroz istraživanje i igru, kao i korišćenje raznovrsnih izvora učenja, mesta i institucija u lokalnoj zajednici kao mesta učenja.
Ohrabruje se čvršća povezanost kroz uključivanje roditelja i zajednički rad dece, vaspitača i roditelja, ali i uključivanje lokalne zajednice.
Кroz odnose dece uče da razumeju svoje potrebe, osećanja i postupke, da komuniciraju i stupaju u interakcije, kako da budu prihvaćena i prihvataju druge.
Deca se kroz igru, istraživanje i zajedničke aktivnosti ohrabruju da koriste govor u izražavanju misli i osećanja, da budu kreativna i da rešavaju probleme.
Deca kroz odnose stiču samopouzdanje, uče da budu samostalna, da se snalaze u različitim situacijama, da preuzimaju odgovornost, da budu posvećeni onome čime se bave, da primećuju sve oko sebe, da uočavaju detalje i da postavljaju pitanja.
Odrasli čine važan deo detetovog sveta. Oni su tu da stvore bezbedno i predvidljivo okruženje u kojem se dete oseća zadovoljno, sigurno i uvaženo. Osetljivošću na potrebe deteta, uvažavanjem njegovog mišljenja i ideja i uključivanjem deteta u sve ono što je njemu važno i tiče se njegovog razvoja je najbolji način da podržimo njegovu dobrobit.
Detinjstvo je jedinstven period, neponovljiv i sam po sebi vredan. Dete na ranom uzrastu poseduje bogate potencijale za učenje, aktivno je, radoznalo, istrajno, otvoreno i sposobno da komunicira, uspostavlja odnose i razume okruženje u kojem se nalazi.
Nove Osnove programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja prepoznaju značaj predškolskog doba u razvijanju sposobnosti za celo-životno učenje, kao što su samopouzdanje, otvorenost, radoznalost, istrajnost, otpornost i kreativnost. „Godine uzleta“ promovišu programe koji nastaju kroz zajedničko učešće, u prostoru koji je inspirativan i provokativan za dete i gde ono može slobodno da istražuje, da se igra, da promišlja, da sarađuje sa drugima, isprobava i upoznaje svet oko sebe.
Кvalitet odnosa
Dete ostvaruje dobrobit kroz odnose koji se razvijaju sa fizičkim okruženjem, vršnjacima i odraslima u realnim situacijama delanja i predstavljaju pokretače njegovog razvoja i učenja.
Značaj prostora
Prostor postaje inspirativno i provokativno okruženje u kojem se deca igraju, istražuju, sarađuju i uče. On je neodvojiv deo programske koncepcije i zbog toga vaspitač treba da posvećuju pažnju njegovom stalnom razvijanju, obogaćivanju i osmišljavanju.
Učenje kroz istraživanje i igru
U odnosima sa vaspitačima i vršnjacima kroz igru i životne situacije, dete se podstiče da istražuje, promišlja, isprobava, pita i aktivno učestvuje u svom učenju i razvoju.
Saradnja porodice i lokalne zajednice
Saradnja sa porodicom se zasniva na uzajamnoj podršci koja se ostvaruje kroz povezivanje, uspostavljanje poverenje, dijaloga i saradnje. Vrtić kao deo lokalne zajednice, aktivno učestvuje, sarađuje i doprinosi u aktivnostima od zajedničkog interesa.
Nova programska koncepcija ističe integrisani pristup učenju kroz razvijanje tema/projekta sa decom: deca se podstiču na bavljenje određenim temama i projektima koji su njima smisleni i izazovni za istraživanje.
Odrasli deci ne nude gotova rešenja, već postaju partneri u igri koji zajedno sa decom istražuju i pomažu im da istraže svoje pretpostavke isprobavaju i dalje razvijaju svoje ideje.
Učenje postaje smislenije i prijatnije jer je povezano sa životnim kontekstom dece i jer se bazira na njihovim iskustvima i povezivanju onog što deca doživljavaju i onoga što rade.
Igra se stimuliše i podržava kao najprirodniji način učenja, kroz koji dete uči da promišlja, stiče nova saznanja i važne životne veštine.
Povezanost igre i drugih aktivnosti zasnovane na mogućnostima izbora, stvaralaštvu, promenljivosti, inicijativi dece, upitanosti, otvorenosti.